Friday, August 28, 2009

pgemis jalanan..

aku kdg2 bengang ar tgk pgemis2 jalanan ni..da la mls g cr keje , minta2 ihsan masyarakt keliling plak.. kdg2 aku rase nak maki2 je dorg ni.. de skali tu,aku saje la duk lpak xjauh dr sorg pgemis ni..aku duk je dr kul 11 - kul 2 gtu..perghh..aku tgk lumayan beb dorg ni..bygkn kalo sorg bg rm1,50 org bg da bp?? kalah gaji org keje 8jam tu..aku keje part time sparuh gile pun shari max leh dpt rm40 je..

Sunday, August 23, 2009

Doa Perlindung Keselamatan

doa-meraih-keselamatan

Bismilahir Rahmanir Rahiim

Ya Allah, aku memohon kepada-Mu ‘afiat di dunia dan akhirat. Ya Allah, aku memohon ampunan dan ‘afiat dalam agamaku, duniaku, keluargaku dan hartaku. Ya Allah, tutupilah auratku dan berilah keamanan dari rasa takutku. Ya Allah, jagalah aku dari depanku, belakangku, kananku, kiriku, atasku, dan aku berlindung dengan kebesaran-Mu dari terbenamnya aku dari arah bawahku.

(Dikeluarkan oleh Abu Dawud: 5074, Ibnu Majah: 3871, dan dishohihkan oleh al-Albani dalam Shohih ibnu Majah:3121)

doa NUR

Doa Kumail

Doa Kumail dikenal juga sebagai doa nabi Hidhir (as). Doa Kumail diajarkan oleh Imam Ali bin Abi Thalib (sa) kepada Kumail bin Ziyad salah seorang murid dan sahabat kepercayaannya. Doa Kumail sangat utama dibaca pada malam Jum’at, maknanya sangat menyentuh hati, telah banyak membuat kesadaran baru bagi spiritual pembacanya yang menjiwai maknanya. Terjemahannya sebagai berikut:

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang
Sampaikan shalawat kepada Rasulullah dan keluarganya

Ya Allah, aku bermohon kepada-Mu, dengan rahmat-Mu yang meliputi segala sesuatu
dengan kekuasaan-Mu yang dengannya Engkau taklukkan segala sesuatu
dan karenanya merunduk segala sesuatu dan karenanya merendahkan segala sesuatu
dengan kemuliaan-Mu yang mengalahkan segala sesuatu
dengan kekuatan-Mu yang tak tertahankan oleh segala sesuatu
dengan kebesaran-Mu yang memenuhi segala sesuatu
dengan kekuasaan-Mu yang mengatasi segala sesuatu
dengan wajah-Mu yang kekal setelah punah segala sesuatu
dengan asma-Mu yang memenuhi tonggak segala sesutu
dengan ilmu-Mu yang mencakup segala sesuatu

dengan cahaya wajah-Mu yang menyinari segala sesuatu

Wahai Nur, wahai Yang Mahasuci!

Wahai Yang Awal dari segala yang awal!
Wahai Yang Akhir segala yang akhir!

Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang menuruntuhkan penjagaan.
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang mendatangkan bencana.
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang merusak karunia
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang menahan doa
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang merunkan bala’
Ya Allah, ampunilah segala dosa yang telah kulakukan
dan segala kesalahan yang telah kukerjakan
Ya Allah, aku datang menghampiri-Mu dengan zikir-Mu,
aku memohon pertolongan-Mu dengan diri-Mu,
aku bermohom pada-Mu dengan kemurahan-Mu,
dekatkan daku keharibaan-Mu,
sempatkan daku untuk bersyukur pada-Mu,
bimbinglah daku untuk selalu mengingat-Mu.
Ya Allah, aku bermohon pada-Mu dengan permohonan hamba yang rendah,
hina dan ketakutan,
maafkan daku, sayangi daku,
dan jadikan daku ridha dan senang pada pemberian-Mu.
dan dalam segala keadaan tunduk kepada-Mu

Ya Allah, aku bermohon pada-Mu
dengan permohonan orang yang berat keperluannya
yang ketika kesulitan menyampaikan hajatnya pada-Mu
yang besar kedambaannya untuk meraih
apa yang ada di sisi-Mu

Ya Allah, mahabesar kekuasaan-Mu,
mahatinggi kedudukan-Mu,
selalu tersembunyi rencana-Mu, selalu tampak kuasa-Mu
selalu tegak kekuatan-Mu, selalu berlaku kodrat-Mu
tak mungkin lari dari pemerintahan-Mu

Ya Allah, tidak kudapatkan pengampunan bagi dosaku,
tiada penutup bagi kejelekanku,
tiada yang dapat menggantikan
amalku yang jelek dengan kebaikan,
melainkan Engkau, Tiada Tuhan kecuali Engkau
Mahasuci Engkau dengan segala puji-Mu

Telah aku aniaya diriku
telah berani aku melanggar, karena kebodohan,
tetapi aku tenteram,karena bersandar pada sebutan-Mu dan karunia-Mu padaku
Ya Allah, Pelindungku,
betapa banyak kejelekan telah Kaututupi,
betapa banyak malapetaka telah Kauatasi,
betapa banyak rintangan telah Kausingkirkan,
betapa banyak bencana telah Kautolakkan,
betapa banyak pujian baik yang tak layak bagiku telah Kausebarkan.

Ya Allah, besar sudah bencanaku,
berlebihan sudah kejelekan keadaanku,
rendah benar amal-amalku, berat benar belenggu (kemalasanku).
Angan-angan panjang telah menahan manfaat dari diriku,
dunia dengan tipuannya telah memperdayaku,
dan diriku (telah terpedaya) karena ulahnya, dan karena kelalainku.

Wahai Junjunganku,
aku bermohon pada-Mu dengan segala kekuasaan-Mu,
jangan Kaututup doaku karena kejelekan amal dan perangaiku

Tuesday, August 18, 2009

aku rindu syg kamu =)


video

Siang dan malam ku kini menjadi satu
terasa sunyi ku bila tiada mu
apakah ini dinamakan cinta ohhhh
menjadi aku yang punya..ohhh

Apakah kau rasa seperti ku..rasa
hari hari ku tak menentu..
bagaikan lilitan terikat dijantung ku
terasa sungguh….ohh

Aku rindu,sayang kamu, padamu
aku cinta kepada mu
sayang kamu..ooohhh

Apakah kau rasa seperti ku..rasa
hari hari ku tak menentu..
bagaikan lilitan terikat dijantung ku
terasa sungguh….ohhhh

cerita kedai kopi..

video



Sunday, August 16, 2009

rahsia surah al-fatihah


salam kembali..

mgkin antara kira x byk tau pasal fatihah ni kan?

tujuan aku letak ni skadar nak mgingati sesama kita ttg pntg nye fatihah ni..

fatihah ni dpt mbantu kita dlm byk pkara terutama bila kita kembali bertemu ALLAH kelak..

dalam sehari , bp kalikah kita baca fatihah utk rasulullah,kdua ibu bapa ,guru2 & diri kita sendiri??
fatihah utk rasullah pastinya adalah utk menunjukkn bhw kita ini umatnye..ibu bpa pula? igtlah bila matinye sorg anak adam ,3 pkara yg dpt mbantu mringnkn siksa kubur kita iaitu 1-sedekah amal jariah 2-ilmu yg mberi munafaat & 3-doa anak2 yg soleh..

utk diri sdiri plak ,xkan kita nak tggu bile kite da mninggal nnti,org wat kduri tahlil bru la kita dpt fatihah(ni pn kalo anak2 igt kt kite)..tu pun agaknye setahun skali je la..so,dr skang,meh la kita bsama2 mgumpul amalan fatihah ni utk dibawa ke alam seterusnye..

oleh itu,mari lah kita sama2 mgamalkan setiap kali lpas solat

-mgucap

-selawat (3x/5x/7x)

-ya ALLAH ,smpaikan hadiah serta fadilat fatihah ku ini kpada nabi MUHAMAD S.A.W (al fatihah)

-ya ALLAH ,smpaikan hadiah serta fadilat fatihah ku ini kpada abi(bapaku) wa ummi(ibuku) (al fatihah)

-ya ALLAH ,smpaikan hadiah serta fadilat fatihah ku ini kpada semua guru2ku,para wali2 allah,para sahabat rasullullah serta org2 yg beramal soleh (al fatihah)

-ya ALLAH ,smpaikan hadiah serta fadilat fatihah ku ini kpada diriku yg zahir dan batin semoga engkau ampunkan dosa2ku,permurahkn rezeki ku serta engkau jauhkan segala kejahatn manusia,jin& syaitan dariku (al fatihah)

semoga kita sumer dlm pgawasan dan rahmatnye

Bismillah 5

Ketika sume skang ni sibuk ngn ktakutan H1N1,byk la pnawar dan petua aku dgr utk mcegah H1N1 ni..tp bg org2 islam kan kita da di ajar doa2 utk mgelak wabak ni..

bg aku,tiada yg dapat myembuhkan sesuatu pyakit jika tiada izin dari ALLAH jua..

mgkin wabak ni nak bg kita ni sedar dan mgingati pe yg kita lupa dari quran & hadis..


Doa ini jika yg da tau kebaikan nya alhamdullillah..tp yg blum tau elok la bljar&mula mgamalkan doa2(pmohonan)ni ..bacalah amalan ni 3x pg & 3x ptg..insyallah kita terlindung dr segala pyakit dan mudarat di bumi dan air.

ni juga bleh korg gunekn utk murah rezeki,lapang dada & terhindar dr sgala bahaya(dr pgalaman aku le..)

Dengan mgamalkan doa ini akan myebabkan sume racun mjadi tawar dan tidak mberi bekas kpd sang pgamalnye..gelas yg dipegang akan pecah atau meletup jika terdapat racun(santau)..

antara kelebihan bismillah 5 ini adalah ;-

1.penawar bisa diri
2.penawar bisa tulang
3.mgubat pyakit yg xtau mana dtgnye

petua pyembuhan& mhindarkan H1N1

Salam kawan2..di sini aku forwarkn petua myembuh & mhindari virus H1N1..aku dpt dari satu forum yg aku join..

Penyediaan seperti dibawah:

  • air kelapa
  • kurma
  • mangkuk

Cara-Cara:

  1. masukkan kurma ke dalam mangkuk
  2. tuang air kelapa
  3. biar sejam dua
  4. minum air kelapa bersama makan kurma

aku juga ingin berkongsi maklumat / tip yg di perolehi daripada Ustaz Fauzi Mustafa di dalam radio RMKL bagi mengindarkan diri kita terutamanya anak-anak daripada terkena penyakit H1N1. Usahakan salah satu daripadanya...

  • Baca Bismillah dan tiup pd air dan masakan yg disediakan
  • Makan madu lebah asli
  • Makan buah tamar
  • Makan kismis
  • Makan buah delima
  • Minum air kurma
  • Makan Habbatus sauda
  • Makan buah Tin

KETAWA ??


Teknik mengeluarkan penawar bagi mengelakkan dan mengubati pelbagai penyakit.
Ketawa adalah penawar dan boleh menyembuhkan penyakit. kali ini aku nak kongsi satu teknik di mana bagaimana kita boleh mengaktifkan system penawar yang telah sedia ada di dalam tubuh badan.

Pasti korang semua pernah mengalami apabila korang rasa suka & rasa seronok , tubuh badan korang rasa lebih segar dan sihat. Berbanding pula bila korang rasa susah hati, korang akan rasa macam sakit dan tidak selesa. menurut pe yg aku baca,sebenarnya biokimia di dalam badan kita bertindak balas terhadap tenaga dari getaran emosi. Penawar akan dikeluarkan apabila rasa suka dan racun (toksin) dihasilkan apabila kita berasa duka.

Teknik yang esklusif ini aku khaskan untuk kawan2 aku dan ianya terbukti berkesan menghasilkan penawar di dalam badan dan mengeluarkan racun.

Korang dah bersedia? caranya adalah di dalam keadaan berdiri , sedut nafas sedalam mungkin dalam kiraan 7 hingga terasa masuk dari HIDUNG , paru-paru dan perut. Sambil menarik nafas jengkitkan kaki(angkat tumit ) dan kedua tangan di depa , tahan sehingga kiraan 11.

Selepas itu keluarkan nafas dari perut melalui paru paru dan keluar melalui MULUT sambil meletakkan tumit perlahan-lahan. Keluarkan nafas dalam kiraan 7 dengan bunyi suara Ha..Ha...ha.. seperti orang ketawa ( kalau boleh ketawa lagi bagus) sambil mengepam keluar nafas yang kotor bermula dari perut. Aktiviti ini seronok dilakukan lebih dari seorang. Lakukan sekurang-kurangnya 5 minit setiap hari pada waktu pagi atau petang.

RASAKANLAH PENGALAMAN YANG MENAKJUBKAN. KESANNYA BOLEH DIRASAKAN SELEPAS AKTIVITI TERSEBUT. ( AMARAN: BAGI PESAKIT JANTUNG ELAKKAN DARI MELAKUKAN AKTIVITI INI! jika hendak lakukan hanya senyum sahaja)

Friday, August 14, 2009

manusia ni hebat kan?

video
video neh aku dpt kat dlm metacafe....aku pun x pasti sejauh mana kebenaran brader neh buat bunyi gitar pakai mulut dia...siap goreng lagi tu....tabik spring l la aku kat brader ni....masa mula2 aku tengok hampir ternganga mulut aku....tp 5 saat selepas tu tutup balik....ehehe....sbb aku terpikir betul ke neh....tp lantak la kat dia betul ke tipu ke aku pedulik ape....x kaco idup aku pun....aku cume nk kongsi2 ape yg aku dpt je...maklum la....bende free...bukannye kena bayao pun kalau angkat tgn....hehe....

ok dh.. aku malas nk taip panjang2....wat lenguh tgn je....moral yg cube aku sampaikan dlm cite neh ialah kalau kita berusaha kita akan capai ape yg kita nk tp tu sume dh ade atas rail.....so usaha la kot mana pun...ehehe....sekian dari aku ......salamun alaika.

Sunday, August 2, 2009

ULU YAM Trip

NI lah sedikit gambar ketika bercamping di air terjun ulu yam bru2 ni..
















Chilling Waterfall






emm..ni lah peta laluan utk sampai ke air terjun chilling..pjalanan dr ibu kota mgambil mase skitar 45 minit utk sampai ke kwsan ni..air terjun chilling ni terletak dlm kawasan Kuala Kubu Bharu..
Air Terjun Chilling ni merupakan salah satu tmpt yg cantik dan seronok utk dikunjungi..

Sebelum memulakn perjalan ,kami mdaftarkn diri di pondok renjer hutan dan dikenakn byrn 50sen seorang..

Untuk sampai di kaki air terjun,kami terpaksa berjalan lebih kurang 30minit dan merentasi beberapa aliran sungai..pelbagai keindahan dan hidupan hutan dpt disaksikn di laluan ini..




Inilah rupa dan keadaan Air Terjun Chilling..sgala pnat ketika kami berjalan tadi ilang dgn serta merta bila tiba di air terjun ni..disekitar air terjun ni,kami teruja melihat puluhan ikan kelah bermain di dlm air..tp awas,ikan2 ni x boleh ditangkp kerana ini merupakan santuari ikan kelah..jika dtangkap boleh dikenakn denda sehinnga rm10,000 sekor..






aku dan rakan2 yg sampai ke air terjun chilling ni..puas2..pasti kami akan kmbali ke sini lg kelak..
=)



kisah ari jumaat..

Benda yg aku kurang minat setiap kali keje ari jumaat adalah apabila nak kene blik umah tgahari utk g solat jumaat..selalunye kelam kabut time tghari tu..biase la..jem..ramai org mlintas..mcm2 lg..tp benda plg aku pelik bila jumaat ni adalah,mkin dkat waktu zohor,makin ramai plak manusia berduyun2 nak beli tiket wayang..da la tu,leh kate kbayakan yg beli tu plak lelaki yg mgaku beragama islam..kdg2 aku tertanya2 gak,pe dorg islam keturunan ke pe?da la tu,yg masuk tu plak kbayakn nye pakai bju melayu..xsgan ke dorg2 ni ngn org2 agama lain??aduhai org2 skrang ni..patut le byk bencana kat m'sia ni.. yg couple tu bg aku xheran la..mmg ni la mase utk dorg wat wayang kat dlm panggung tue..