Thursday, December 3, 2009

kasih bapa..


video

Anakku Sazali dengarlah

Lagu yang ayahanda karangi

Sifatkan laguku hai anak

Sebagai sahabatmu nanti

Anakku Sazali juwita

Laguku jadikan pelita

Penyuluh di gelap gelita

Pemandu ke puncak bahagia…

BEGITU puitis lirik lagu Anakku Sazali ciptaan Allahyarham Tan Sri P Ramlee.

Baitnya syahdu dan menyentuh jiwa, membayangkan keakraban hubungan dan kasih tidak berbelah bahagi antara seorang bapa dan anak.Kasih bapa kepada anak melebihi segalanya. Jasanya tidak terhitung, cuma semua itu sukar dimengertikan si anak, sehinggalah suatu hari kelak giliran anak pula bergelar bapa.

“Dan hendaklah engkau berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada keduanya sekalipun perkataan ‘ah’ dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan mulia".

“Dan rendahkanlah dirimu kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah: ‘Wahai Tuhanku! Kasihanilah mereka berdua sebagaimana mereka telah memelihara dan mendidikku semasa kecil.’” (Surah al-Isra’: 23-24)

Dalam hadis sahih diriwayatkan daripada Abdullah ibn Amru, dia berkata, seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w meminta izin kepadanya untuk berjihad.

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: “Apakah ayahmu masih hidup?” Orang itu menjawab: “Ya.” Nabi bersabda: “Berjihadlah bagi kedua orang tua.” (Hadis riwayat Muslim).

Melalui hadis lain disebutkan orang itu menjawab: “Ya, kutinggalkan mereka menangis.” Nabi berkata: “Pergilah, buatlah mereka tertawa, sebagaimana engkau membuat mereka menangis.”

Jangan sesekali membuatkan bapa menitiskan air mata. Diriwayatkan dari Ibnu Umar r.a, dia berkata, bersabda Rasulullah bermaksud: “Tangis kedua orang tua termasuk penderhakaan.” (Hadis riwayat Bukhari)

Bagi anak yang sudah ketiadaan bapa, masih boleh berbakti kepadanya.

Diriwayatkan Abu Usaid, seorang Badwi, dia berkata: “Aku sedang duduk bersama Nabi s.a.w, kemudian datang kepadanya seorang lelaki Ansar.

Dia berkata: “Wahai Rasulullah, apakah aku masih boleh berbakti kepada ayahku sesudah dia meninggal?”

Baginda menjawab yang bermaksud: “Ya, mendoakan rahmat bagi keduanya, memohonkan ampun bagi keduanya, melaksanakan wasiat mereka, menghormati teman mereka, menjalin hubungan dengan kerabat daripada pihak mereka berdua. Inilah yang masih boleh engkau lakukan.”

Sebagai anak, tutur kata dengan bapa sewajarnya sopan dan beradab, tidak mengguriskan hati, malah melayaninya dengan penuh keikhlasan, hormat dan rendah diri.Renungkanlah sebagaimana hubungn kita dgn ayah kita selama ini..

Tuesday, November 24, 2009

maaf dik bertanya??



Andaikan anda sedang minum di sebuah warung ..tibe2 dtg satu van berhenti betul2 didepan anda ..sang pemandu pun menurunkn tgkap lalu bertnya jln kpd anda.." mana jalan pergi ke taman bla3 ?"..adakah anda akan menunjukkn jalan yg betul kpd nye atau mnunjukkn jalan yg sesat? da la x turun dr kereta,bg salaam pun tidak..apa punya org la dlm pikiran anda..

ada dua cara pmikiran

1)anda mberi jalan yg salah-jika anda mlakukan ni,anda adalah seorg yg amat berani dan berjiwa muda tetapi bodoh sebenarnye.mgapa? org yg bertanya(van)1 kesalahn,anda pula 3x kesalahan..kesalah dia hanya x bg salam/ biadap tetapi anda mnipu(dosa),mburukkn nama anda(mjatuhkn maruah) & mdpat sumpahn kmudian ari(igt!!-doa org teraniaya ni makbul).

2)mberi jaln yg benar-anda akan dianggap pondan oleh kwn2 tetapi sebenarnya anda adalah seorg yg bpikiran matang.mgapa? biarpun org mlakukn slah,anda tetap berbudi bhs,bkate benar .apa kebaikannya? anda mmuliakn kwasan anda("bguslah bdak2 kawasan tu,aku x beradap pun dorg xtipu" anda dpat pahala,org keliling anda dpt rahmat.mgkin juga dia akan tsedar apabila di kemudian hari(dpt anda pahala lagi)..


igtlah kita perlu stiasa bsangka baik dalam mcari keredhoan dlm beragama..setiap kebaikan pasti akan dibalas kebaikan dan rahmat..

Jalan Mana Harus di tuju??



alkisahnya di sebuah kampung ,seorg ibu tua yg mempunyai 4 org anak ingin blik beraya di kg sekeluarga..anak2 kpd ibu tersebut sume duduk di empat tempat berbeza iaitu A ,B,C dan D..
Setiap anak si Ibu ni mgunakan jalan berlainan utk pulang ke kampung..anak A lebih suke mgunakan jalan highway apabila pulang ke kg krn baginya lebih pantas dan selamat.anak kedua iaitu B lebih suke mgunakan jalan berbukit2 utk pulang ke kampung kerana dapat mlihat keindahan alam. Lain pula anak yg ketiga iaitu si C yg suke mgunakan jalan kampung kerana dikatakan lebih murah berbanding highway dan jalan berbukit..Anak ke 4 pula adalah seorg yg berharta dan lebih suke mgunakan kapal terbang utk pulang ke kg..

apabila tibe di kg ,ke empat2 anak td pun duk bersembang2..tibe2 sang ibu bertanya kpd 4 org anaknye."jalan manakh plg selamat dgunakan utk pulang ke kg ni?" seorg demi seorg mberi pendapat akan jalan yg mereka ikuti sehingga menimbulkn sedikit perselisihan faham..setiap mereka ini bertegas akan kebaikan jalan masing2 dan myalahkn jalan yg tidak mereka lalui.si A myalahkn B kerana katenye jalan berbukit bhy kerana byk sgt curamnye,si B myalahkn C kerana katenye jalan kg byk lobang yg boleh mgakibatkn eksiden,si C myalahkn D kerana katenye kos dan risiko kapal terhempas dan si D myalahkn si A kerana katenye highway kene byr tol mahal serta kenderaan sgt laju d highway..

Hal ini lah yg sedang terjadi dkalangn org2 islam kite yg saling myalahkn satu sama lain oleh kerana sedikt perselisihan pendapat ttg agama atau sesuatu perkara.padahal stiap jalan yg digunakan adalah mnuju ketempat/tujuan yg same .alangkh baiknye jika kite mcuba /melalui sume jaln2 tersebut sblum mbuat sesuatu keputusan atau andaian sbelum menuduh org lain sesat dan sebagainya.

Kisah Gajah dan Empat Orang Buta



Pernahkah anda mendengar cerita gajah dan 4 orang buta? kisah ni mempunyai byk pengajaran yg berguna kpd kita semua.aku ringkaskn utk tatapn sume.

Disebuah kampung terdapat 4 org buta yg ingin mengetahui rupa sang gajah yg selalu mereka ini dengar suarenye.
Pada satu ari, 4 orang buta ini diberi kesempatan utk menguraikan tentang sang gajah. Waktu yg diberikan kepada mereka tidak lama, hanya 1 minit je.Mereka ni pun pergilah mengelilingi sang gajah yg sedang mkn..

Dimulai dari orang buta pertama, dengan wajah bersemangat dia memilih bahagian depan, ternyata yg dia raba adalah belalainya. Dengan kagum dia mbayangkn bhw gajah itu bulat, panjang, keras dan agak lentur seperti ular.
Orang buta ke2, tidak mensia-siakan kesempatan 1 minit itu utk memegang sang gajah. Dia pun mraba telinga gajah, otaknya menyimpulkan bhw gajah itu seperti kipas, tipis, lebar dan bergerak-gerak.Kini tiba giliran orang buta yang ke3, dia menuju ke bahagian tengah, dipegangnya badannya gajah. Setelah dia mraba dia tpinga-pinga kerana katanya gajah itu seperti tembok. Keras,tinggi dan luas.Kini tiba pula giliran orang buta ke4, tanpa mlengah2kn waktu yang hanya satu minit, dia pun memilih bahagian belakang, aitu kaki gajah. Setelah dia mraba-raba dan amati, ternyata baginya gajah itu seperti batang pohon besar, tinggi, bulat dan kokoh.Satu minit pun telah berlalu, kemudian mereka paparkan hasil pengamatan mereka itu pada suatu forum dengan judul "Gajah dan Kebenaran".

Ada 4 kesimpulan yang diberikan oleh 4 orang buta,tiap2 orang buta meyakini akan kebenaran apa yang mereka pegang,amati & rasakan, masing-masing tidak mau mengalah akan kebenaran yang diyakini, mereka tidak mau disalahkan oleh satu sama lainnya.

Ini adalah cth thadap apa yang terjadi pada agama kita sekarang ini, semua firqoh, golongan, mazhab menganggap dirinya yang paling benar dan yang lainnya sesat atau salah. Akhirnya mereka saling menuding, saling mhancurkan antara yang satu dengan yang lainnya dengan dalil kebenaran masg2.padahal jika mereka saling merasai semua bhgn(andaikn keempat2 org buta td berubah tempat sebyk 4x), pasti mereka akan jumpe kebenaran yg sama .

Demikianlah kebenaran yang dicari selalu berselimutkan tanda tanya, sehinga terjadi jurang2 perbezaan sesama islam. Janganlah kita larut dalam perbezaan, temukan kesamaan, dgn melihat suatu hal yang sama, maka kedamaian mudah didapatkan. Perbezaan itu adalah berkah jika dipandang dr sudut yg positif..

aku akan smbung pada lg satu kisah

Wednesday, November 11, 2009

Sai Baba 1drp 30 PENIPU sblm munculnye DAJJAL

Salah satu tanda akhir zaman yang akhir-akhir ini cukup menyedot perhatian adalah kehadiran seorang bernama Sai Baba, dia lahir dan tinggal di Desa Nilayam Puthaparti, wilayah timur Khurasan, tepatnya India Selatan.

Rasulullah saw bersabda kepada kami, Dajjal akan keluar dari bumi ini dibagian timur bernama Khurasan (Jamiu at Tirmidzi). Abu Hurayrah meriwayatkan bahwa Nabi saw. bersabda:"Hari Kiamat tidak akan datang hingga 30 Dajal (pendusta) muncul, mereka semua berdusta tentang Allah dan Rasul-Nya. "

Bisa jadi Sai Baba ini adalah salah satu dari 30 dajal-dajal kecil yang akan membuka jalan bagi munculnya al-Masîh al-Dajjâl (Dajjal nantinya akan berperang dengan imam mahdi dan di bunuh oleh nabi Isa as). wallahu al ' am..

Laki-laki ini memiliki kemampuan menghidupkan orang mati, menyembuhkan orang lumpuh dan buta, bahkan mampu menurunkan hujan dan mengeluarkan tepung dari tangannya. Ia juga mampu berjalan melintasi belahan bumi dalam sekejap, menciptakan patung emas, merubah besi menjadi emas, dan banyak lagi berbagai fitnah yang ditunjukkan oleh Sai Baba kepada ribuan orang - bahkan - jutaan yang datang dari berbagai suku bangsa dan agama. Saat ini laki-laki ini sudah memiliki puluhan juta pengikut..

Maka sudah saatnya bagi setiap muslim untuk mengetahui masalah ini, agar dirinya tidak menjadi korban berikutnya dari fitnah Sai Baba ini.

"Dajjal adalah seorang laki-laki yang gemuk, berkulit merah dan berambut keriting..." (HR.Bukhari dan Muslim)

"Diawal kemunculannya, Dajjal berkata, Aku adalah nabi, padahal tidak ada nabi setelahku. Kemudian ia memuji dirinya sambil berkata, Aku adalah Rabb kalian, padahal kalian tidak dapat melihat Rabb kalian sehingga kalian mati (HR.Ibnu Majah)

Antara DAJJAL dan SAI BABA

1) Dajjal seorang laki yang berpostur pendek, gempal, berambut kribo, berkaki bengkok (agak pengkor). Sai Baba seorang yang berpostur pendek dan berambut kribo.

2) Dajjal memiliki mata yang buta. Sai Baba pernah mengalami kebutaan di waktu muda kemudian sembuh kembali.

3) Dajjal datang dan bersama ada gunung roti dan sungai air. Sai Baba memiliki kemampuan mengeluarkan vibhuti (tepung suci) dari udara melalui tangannya.

4) Dajjal memiliki kemampuan berpindah dari satu tempat ke tempat lain dengan depat dan kecepatannya seperti hujan badai atau secepat awan yang ditiup angin kencang. Sai Baba memiliki kemampuan berjalan menjelajahi bumi dalam hitungan kejapan mata.

5) Dajjal mengikuti pengikut yang sangat banyak, bahkan di akhir zaman nanti banyak manusia yang berangan-angan untuk berjumpa dengan Dajjal. Sai Baba memiliki pengikut yang jumlahnya puluhan juta manusia dari berbagai macam suku, bangsa, negara dan agama.

6) Dajjal akan muncul dengan mengaku sebagai orang bijak/ baik,sehingga banyak sekali orang yang tertarik untuk mengikutinya. Sai Baba mengaku sebagai orang yang bijak yang membawa misi perdamaian,cinta kasih menghapuskan segala persengketaan dengan bijaksana.

7) Dajjal akan muncul dan sebagai nabi. Sai Baba memposisikan dirinya sebagai nabi kepada pengikut2nya.

8) Dajjal akang menggunakan nama Al-Masih. Sai Baba meng aku akan menjelma sebagai Isa Al-Masih setelah tahun 2020.

9) Dajjal akan meng aku sebagai Tuhan. Sai Baba mengklaim bahwa dirinya adalah Tuhan penguasa alam semesta.

10) Dajjal akan mendakwahkan agama Allah.. Dalam banyak majlis darshanya Sai Baba banyak berbicara tentang Islam, Al-Qur ' an dan keharusan untuk memahaminya.

11) Dajjal mampu menghidupkan orang mati dan menyembuhkan orang sakit.Sai Baba memiliki kemampuan menghidupkan orang mati juga menyembuhkan penyakit kanker..

12) Dajjal dapat menurunkan hujan. Sai Baba memiliki kemampuan menurunkan hujan dan mendatangkan air untuk irigasi (di NTT sedang di bangun proyek Sai Baba untuk pengairan di daerah yang kering).
13) Dajjal bisa mengeluarkan perbendaharaan (perhiasan dan harta) dari bangunan yang roboh, lalu perbendaharaan itu akan mengikuti ratunya.Sai Baba mampu menciptakan patung emas, kalung emas, injil mini dan berbagai bentuk medalai berlafadz ALLAH dalam sekejap.

14) Dajjal akan membunuh seseorang dan menghidupkannya kembali. Sai Baba bisa menghidupkan orang yang sudah meninggal dunia.

15) Dajjal bisa berpindah raga dan tempat dari satu bentuk ke bentuk lainnya. Sai Baba bisa berpindah dari satu jasad ke jasad lainnya yang merupakan benruk reinkarnasi dirinya.

16) Dajjal bisa membesarkan tubuhnya. Sai Baba memliki kemampuan berjalan di udara dan membuat kemukjizatan pada sebuh pesawat terbang.

17) Dajjal biasa keluar masuk pasar dan makanan. Sai Baba juga manusia biasa yang makan dan minum sebagaimana manusia lainnya, ia juga bisa berjalan ke pasar, rumah sakit, proyek irigasi dan tempat lain yang biasa dikunjungi manusia.

18) Dajjal bisa memerintahkan bumi untuk mengeluarkan tumbuh2an dan air. Sai baba bisa mengeluarkan air dengan hentakan kakinya.

19) Dajjal tidak memliki anak. Sai Baba mandul, ia tidak beranak dan tidak berkeluarga (tidak menikah).
20) Dajjal memimpin orang yahudi. Sai Baba memiliki misi menyebabkan teologi zionis.

21) Dajjal muncul di zaman pertikaian. Sai Baba mengklaim bahwa ia datang dari masa banyak pertikaian dan persengketaan, dan kedatangannya untuk menegakkan kebenaran dan membinasakan kejahatan wahai kaum muslimin, apa lagi yang kita tunggu, marilah segera kita kembali kepada Allah dan rasulnya.

"Jika salah seorang diantara kalian telah menyelesaikan bacaan tasyahhud akhirnya, hendaklah ia meminta perlindungan kepada Allah dari empat hal. Hendaknya ia berkata : ' Ya Allah, aku memohon perlindungan pada Mu dari siksa Neraka Jahannam, adzab kubur, fitnah (cobaan) hidup dan mati serta dari keburukan fitnah Dajjal."

Ali Yakubov

salam..ari ni aku terbace dlm forum harmonisers.net ttg seorg budak di rusia..ok aku pastekn pe yg aku bc tu..renung2 kn ye..










MOSCOW - Majlis Mufti Rusia kelmarin sebulat suara menyatakan bahawa
ayat suci al-Quran yang muncul dua kali seminggu pada kulit Ali Yakubov iaitu seorang bayi lelaki berusia sembilan bulan di wilayah Dagestan, selatan Rusia merupakan amaran tuhan kepada semua penduduk Islam di Rusia dan Dagestan.

Menurut kenyataan majlis itu, mengikuti perintah Allah dan meninggalkan segala persengketaan, mewujudkan keamanan sesama umat Islam dan dengan jiran, membersihkan diri daripada dosa dan mula mengamalkan prinsip
kejiranan selain bermaaf-maafan menyebabkan penduduk Islam di negara tersebut akan mendapat keampunan Allah.

Menurut beberapa laporan, ibu bapa Ali yang tinggal di bandar Kizlyar di
wilayah Dagestan dan kalangan imam tempatan mendakwa ayat suci al-Quran
itu muncul pada hari Isnin dan Jumaat sebelum hilang dan digantikan
dengan ayat baru.

Salah satu ayat itu bermaksud: "Allah ialah Pencipta segala yang ada.".

Apabila ayat suci seterusnya muncul, Ali tidak dapat tidur sepanjang
malam dan mengalami demam dengan kepanasan badannya tidak dapat
dikurangkan walaupun dengan menggunakan ubat-ubatan kuat.

Semasa dia dilahirkan, Ali didapati menghidap penyakit jantung dan berkaitan dengan otak tetapi dia sembuh sepenuhnya selepas ayat al-Quran mula muncul pada tubuhnya. - Agensi


MOSCOW - Pakar-pakar perubatan di Rusia bingung berikutan penemuan ayat-ayat suci al-Quran dan Arab pada kulit seorang bayi berusia sembilan bulan di Dagestan, Rusia, lapor sebuah akhbar semalam.

Ayat-ayat itu muncul pada belakang, tangan, kaki dan perut Ali Yakubov pada setiap malam Isnin dan Jumaat sebelum hilang tetapi diganti dengan beberapa ayat al-Quran baru dua kali seminggu.

Pakar-pakar perubatan Rusia menyatakan, mereka tidak tahu bagaimana fenomena itu boleh berlaku selepas perkataan Allah mula muncul pada dagu bayi tersebut ketika dia berusia beberapa minggu.

Namun, ketika mengulas mengenainya, pakar-pakar perubatan dan keluarga bayi itu mengaku bahawa ayat-ayat suci itu menjelma sendiri pada badan Ali dan bukan ditulis oleh manusia.

"Ali akan berasa kurang sihat manakala suhu badannya meningkat kepada 40 darjah Celsius setiap kali ia berlaku menyebabkan dia menangis," kata ibunya Madina Yagubova.

Kini, tempat Ali dilahirkan iaitu di Kampung Red Oktober, Dagestan menjadi tumpuan orang ramai yang mahu melihat keanehan itu.

Paparan mengenai kejadian aneh di Dagestan , wilayah selatan Rusia yang menjadi sasaran pertempuran antara tentera Rusia dengan pejuang-pejuang Islam itu turut dipaparkan di laman perkongsian video YouTube.

"Ali merupakan tanda kebesaran Tuhan. Kelahirannya di Dagestan bagi menyedarkan penduduknya supaya bersatu," kata seorang ahli parlimen di wilayah itu, Akhmedpasha Amiralaev. – Agensi Berita Russia.

Monday, October 26, 2009

nset bru...












ari ni aku gumbira coz bru beli hanset .. da dkat 3 bulan aku pakai nset 4g akhirnye aku kembali ke alam 3g.hehe..aku beli nset ni ngn harge cukup murah coz kwn aku ni pjual nset,amik harge member2 je la.. dgn harge rm 400 aku da angkat K770i ni.

Monday, October 5, 2009

Tips Mengenal Diri Sendiri Melalui Tarikh Lahir Dari Dr.Fadzilah Kamsah…

Tips Mengenal Diri Sendiri Melalui Tarikh Lahir Dari Dr.Fadzilah Kamsah…

1. Pemimpin
2. Lembut
3. Kemas (Cerewet)
4. Rajin
5. Boleh berbincang
6. Angin
7. Patuh
8. Bisnes
9. Glamour

Contoh

1: 24

03 1987 (Birthday jai)

Memula;
2 + 4 = 6

Maka kotak pertama adalah 6…

Kemudian campurkan kesemua nombor..

2 + 4 + 0 + 3 + 1 + 9 + 8 + 7 = 34

Kemudian hasil campur yang lebih dari dua no akan dicampur lagi seperti :

3 + 4 = 7

Maka kotak kedua adalah 7…
Selepas itu kotak pertama akan dicampur ngan kotak kedua

6 + 7 = 13

then, 1 + 3 = 4

Maka kotak ketiga ialah 4…hasilnya…

6. Angin

7.patuh

4. Rajin

Maka anda sudah cerminkan diri anda mungkin sifat-sifat ini ada dalam diri anda dan mana tahu mungkin suatu hari nanti dengan sifat ini anda akan menjadi seorang yang berguna.

Cara Menghilangkan Penat

Apakah kamu mahu aku ajarkan perkara yang lebih baik daripada apa yang kamu minta daripadaku? Apabila kamu berdua berbaring untuk
tidur, bertasbihlah (Subhanallah) 33 kali, bertahmid (Alhamdulillah) 33 kali dan bertakbir (Allahuakbar) 33 kali. Ia adalah lebih baik untuk kamu berdua daripada seorang khadam."

Inilah penawar ringkas yang Nabi s.a.w. ajarkan kepada anak dan menantunya bagi meringankan keletihan dan kesusahan hidup mereka berdua.

Saidina Ali terus mengulang-ulang kalimah-kalimah Rasulullah s.a.w. ini. Katanya "Demi Allah aku tidak pernah meninggalkannya semenjak ia diajarkan kepadaku."

Sangat dicadangkan kepada ibu-ibu, suami-suami atau sesiapa sahaja yang merasai kepenatan setelah melakukan tugas-tugas harian supaya mengamalkan membaca ‘Subhanallah’ (33 kali), ‘Alhamdulillah’ (33 kali)dan ‘Allahuakbar’ (33 kali) pada setiap malam iaitu sebelum melelapkan mata.

Lakukanlah dengan penuh ikhlas dan istiqamah (berterusan), Insya-Allah petunjuk Nabawi ini mampu menyelesaikan bebanan-bebanan hidup seharian kita. Akan terserlah ceria di wajah pada keesokan hari
dengan senyuman. =)

Wednesday, September 30, 2009

bp byk kah anda bernafas??

ari ni aku blajar sesuatu dr kwn aku "budak dewasa"..die ajar aku cane nak kire nafas..bp byk nafas aku da gune spnjg aku idup ni..he2..di saat jam kul 12mlm ni aku da gune..

Bahagian 1: Kira jumlah pernafasan dlm satu hari

kadar pernafasan manusia yg normal sekitar 8-14 nafas utk satu minit. memandangkan tak jauh sgt beza kadar pernafasan kita setiap hari jadi kita cuba andaikan 11 nafas dlm ms seminit. Calculation nya:

11 nafas x 60 minit x 24 jam sehari =15,840 nafas sehari dlm ms 24 jam

Jadi, Kita andaikan jika 11 nafas aku tarik dlm seminit bermakna aku menghirup sebanyak 15,840 nafas dlm ms sehari..

Bahagian 2: Kira umur kita dalam hari

Memandangkan kita ada tahun lompat setiap 4 tahun jadi jumlah hari dalam setahun ialah 365.25 hari setahun. Ini dibuktikan dgn fakta bahawa Bumi mengambil masa 365.25 hari utk membuat satu putaran lengkap mengelilingi matahari.

Dan hari ini cukup 22 tahun 161 hari aku bernafas di Bumi ini. Maka perhitungannya ialah:
365.25 hari x 22 tahun 161hari= 8196.5 hari

kalau ikut tahun lompat sepanjang 22 tahun ni kena tahu tahun berapa yang tahun lompat& selepas dikira...hanya ada 6 tahun saja tahun lompat sepanjang 22 tahun ni(dari tahun 1988 hingga 2009). tahun lompatnya ialah1988,1992,1996,2000,2004,2008.

Jadi ini bermakna utk tahun2 lompat ni kna tambah satu hari menjadikan dia 366 hari dlm kalendar. (6 x 366 =2196 hari)
Sebaliknya baki lagi 16 tahun adalah bukan tahun lompat dan hanya ada 365 hari dalam kalendar (16 x 365 = 5840 hari)

oleh itu, 5840+2196+161 = aku dah hidup selama 8196.5 hari (boleh dibundarkan kpd 8197 hari utk menyenangkan calculation) di Bumi ini.

Bahagian 3 : jumlahkn keseluruhan nafas

15,840 nafas dlm ms sehari x 8197 hari aku idup = 129,840,480 kali !!

Friday, September 18, 2009

raya 2009

hmm...thun 2009 ni aku rase raye cam x bes je..maklumlah umur pun da tua .mesti xdpt da duit raye.he2..bab persiapan raye mmg da gempak da,sume benda aku da beli,suar,bju,kasut ,slipar sume la..lg plak raye thun ni dekat ngn final exam,tu kurg trase meriahnye..slalu leh kate tiap2 thun aku cat umah,thun ni je x wat coz xde org pun umah aku selain aku,mak dan abah..akak aku blik kg ikut suami die..tu yg umah aku x berhias sgt..tp harapan raye aku kali ni,kalo leh kwn2 sek rendah & menengah dtg ar umah..lame da xjumpe dorg.pe perkembangan sume kn??

Monday, September 7, 2009

skadar renungan..

aku terbace ni kat satu forum..so aku kongsi utk kite same2 renungkn =)

¤ Susah sekali melakukan kebaikan pada empat tempat:

– Memberi maaf ketika marah.

– Bersedekah ketika kesempitan.

– Menjauhi perkara haram ketika seorang diri.

– Berkata benar kepada orang yang ditakuti atau orang yang selalu menolong.

Ilmu yang tak boleh dikongsi

"Barang ko hak bersame. Kite mesti share. Tapi barang aku, aku mesti diam-diam supaye orang tak lebih dari aku"

Haha. Jgn terkeliru ngan entri di atas. Aku geram btol la ngan manusia jenis ni. Kalau ko taknak bagi geram aku senang je, ko simpan barang ko tu jangan sampai aku tau yang ko simpan dari aku. Fine? Bile aku dah tau mule la geram, tengok muke pon meluat. Last-last boleh hilang kawan kan.

Tapi aku masih waras. Takkanla pasal bende macam ni pun we should lose our friend kan. Maybe it's the bad side of him. And out of the bad side masih ade banyak bende-bende yang bagus utk friendship aku & die. Haha. lawak pulak aku bace balik ape yg aku tulis.

Aku bagi satu situasi. Si A & B dalam satu kelas & were asked to complete an assignment. But they were in separate group the values in the problem also vary. But the solving method is just the same.

Soalan ade 3. a,b & c. soalan a,b si A & B buat same-same. Infact bukan same-same la. Si A yang buat dulu, B datang copy balik and adela tegur-tegur sikit yg A buat salah. Fine. That's the good of him!

Tapi untuk C soalan susah sikit. Both of them takleh buat. last-last due macam dh give up nak hantar je even tak complete. lecturer tu strict skit bab deadline ni. Esoknye lepas kelas si A terserempak dgn B & tanye dah hantar belum assignment. Si B cakap dah hantar & bukan tu je, die siap cakap dapat buat C sebab dapat solution dari membe die pagi nye. Eh eh die ni.. Bagus betol kan? Nasib baikla bulan Ramadan. Aku cakap. Ha bagusla tinggi markah ko nanti.

Takpela, harap-harap ilmu yang kami dapat diberkati Allah la kan. Ikhlaskan la diri kite mencari ilmu.

Rasulullah bersabda bermaksud: "Sesiapa yang mempelajari ilmu yang boleh mendapatkan keredaan Allah, sedangkan dia mempelajarinya kerana ingin mendapatkan habuan dunia, dia tidak akan dapat mencium bau syurga pada hari akhirat kelak." (Hadis riwayat Abu Daud)

Zakat dulu baru leh Raya =)

Hari ni 16 Ramadan. Cepat kan masa berlalu? Sedar tak sedar kite dah dekat sangat dengan akhir ramadan kan. Ramadan awalnya rahmat pertengahannya maghfirah dan akhirnya penjauhan dari api neraka.

Tiba-tiba teringat la pulak pasal zakat. Ye zakat fitrah. Dulu benda ni tak payah nak fikir sangat sebab konfem abah aku yang bayar. But since aku ni dah akil baligh, dah besar panjang perlu ke die bayarkan lagi? Huhu.. Perlu kot sebabnye aku belum punye pendapatan lagi kan. Tapi what happen kalau aku bayar & abah aku pun bayarkan on behalf of me? Tak jadi masalah. Itu dah nama sedekah. So i'm about to think the right time to fulfill that zakat.

Kenape masih ade yang take for granted pasal zakat ye? Maybe kurang kesedaran pentingye tolong orang yang memerlukan. And maybe ade yg lupe kot? Taktaula. Harap aku dijauhkan dari sikap macam tu bile aku dah pegang duit sendiri nanti. Tak boleh nak cakap kan. Kite kalau dah kaye sgt pun senang je Tuhan nak uji. Dah mls nak bayar zakat. Alasan apelah sangat RM7(average) tu. kalau aku sorang tak bayar pun ramai lagi yang bayar.

Kalau tak penting takkanla Islam syariatkan dalam Rukun Islam kan. Ramai yang memerlukan sumbangan kita. Zakat fitrah bukan hanya untuk orang susah/fakir miskin.

Firman Allah :

Sesungguhnya zakat-zakat itu hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para muallaf yang dibujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan, sebagai sesuatu ketetapan yang diwajibkan Allah. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana” [At-Taubah : 60]

Berikut ringkasan waktu yang dibolehkan untuk membayar zakat fitrah. Umumya sepanjang ramadhan hingga pagi 1 Syawal.

- Waktu dibolehkan : Mulai awal ramadhan hingga terbenam matahari bulan Ramadan.

- Waktu diharuskan : Mulai terbenam matahari bulan ramadan.

- Waktu disunatkan : Sesudah solat subuh pagi 1 Syawal TAPI sebelum sembahyang sunat Aidil Fitri.

Kalau nak bayar lepas sembahyang sunat aidilfitri boleh? Boleh, tapi tak jadi zakat fitrah. Tapi namenya Sadaqah(sedekah).. =)

Diriwayatkan dari Ibnu Abbas ra. ia berkata :

Telah difardhukan zakat fitrah untuk membersihkan orang yang berpuasa dari perbuatan sia-sia dan dari perkataan keji dan untuk memberi makan orang miskin. Barangsiapa yang mengeluarkannya sebelum solat(sunat aidilfiri), maka ia bererti zakat yang diterima dan barang siapa yang mengeluarkannya sesudah solat, maka itu bererti sedekah seperti sedekah biasa (bukan zakat fitrah). (H.R : Abu Daud, Ibnu Majah dan Daaruquthni)

Mengapa WANITA sangat Istimewa ......

Mama dan Papa sedang menonton TV, lantas mama berkata.
"..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah...."
Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan tadi..basuh jap... susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi...check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air...

sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...check bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh. ..ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap.....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh...penat dah ni, besok je la basuh...sidai kain lap je lah...
tik...bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok settle.... baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik,papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska...check. ..baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsama...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak. .telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle...
ternampak pulak beg g keje...emm.. besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale nih...mana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..ok settle...

Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido.."...." ..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..."

masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang. ..pakai toner...pakai treatment cream...nak lawa and maintain punya pasal lah ni.... nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak...huhuhuhu. ..
bukak almari...emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni....kat bilik belakang...la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi,dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle..

dgr suara papa lagi..."..i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke bilik...owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lupa dah 3 hari tak siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku...bukak lampu luar..

ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...banyak nya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi....ok dah..ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams...
aaahh...sedapnya dapat baring...mana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting..
ahh...boring. ..panas pulak lotion nih..dah la...emm..sedapnya lelapkan mata...

Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,...mohon keberkatan dari mu tuhan...papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."... selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah....

So?....apa yang peliknya..??
Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu...

Tak kira la wanita berkerjaya atau surirumah... setiap wanita adalah istimewa dengan cara mereka sendiri...

Kalau lelaki mengakui kebenaran ini....hormat dah hargailah mereka...untuk keperibadian dan kebolehan mereka untuk berdikari...

Hantarkan ke WANITA yang anda rasa hebat...pasti anda disayangi kerana memahami mereka..foward jugak kat kaum adam supaya mereka akan hargai emak,isteri, dan kawan 2 dengan lebih baik lagi..

note:
bayangkan,dlm article nih,
makcik ni baru ade anak sorang,kecik plak tuh lagi.
mak kite?
kite nih,haih..besar dah,menyusahkan plak tuh..
bile belajar jauh2.balik kg je..
"mak~~ nanti masak sedap2 ea..
org balik weekend nih~"

tuh x kire lagi kite balik dgn buah tangan
kalau btol buah tangan xpe jugak.
nih baju kotor yang 2minggu x basuh.
sanggup turun naik bus dgn beg besar.
isk..besar jugak pengorbanan kite.
hek!banyak la ko nye pengorbanan..haha

err..perhatian!
aku x buat camni,sbb aku suke basuh baju gune tangan. *kaver*
hahaha!

Thursday, September 3, 2009

spiderman dunia??


aku tertarik tul ngn berita yg aku bace kat surat khabar bru2 ni..seorg mamat salleh berjaya menawan menara KLCC stunggi 88 tgkt ..aku mmg kagum gak ngn kehebatn die ni..tp yg lebih mnarik perhatian aku skang ni adalah cane mamat ni leh panjat KLCC ni tanpa disedari pun oleh sape2?? pelik lah aku,jaga2 yg jage KLCC ni tidur ke pe? pkara ni sharusnya di pandang serius oleh pihak pengurusan KLCC sdiri coz benda ni da mjatuhkan imej pgurusan KLCC ..jaga bukan men ramai tp sorg pun xdpt tgkp mamat ni??hahaha..nmpk sgt la jaga2 KLCC ni makn gaji buta jer..haha..

agak2 nye pe tindakan mamat ni kene eh? tgk cam xde undang2 yg btul2 leh insafkn die je..byg la, sampai 4 bgunn die da dpt tawan..

isu kuil di shah alam..

Kalau ada yang kata penduduk melayu di seksyen 23 patut di salahkan aku nak tanya kenapa? salah ke kalau penduduk kat situ membantah kuil di bina kat tempat dia orang? mana ada logik tempat yang majoriti penduduknya hampir 500 orang melayu tetiba boleh didirikan kuil yang lebih besar daripada masjid. Keling yang ada kat situ tak sampai 50 orang pun. logik ke? kenapa kuil tu tak dibuat di kawasan yang mejoritinya ramai penduduk keling. kenapa keling ni memilih sangat tempat untuk buat kuil? untuk pengetahuan korang semua, dulu sewaktu kerajaan BN memerintah selangor, kerajaan ada menyediakan satu tapak di seksyen 22 yang mana besarnya lebih kurang sama macam di seksyen 23, tapi puak-puak keling ni kata tempat tu tak sesuai, bermacam-macamlah alasan yang puak-puak keling ni bagi. kemudian mereka minta pula satu tanah kosong di kawasan mejoriti penduduk melayu di seksyen 19 shah alam, soalannya kenapa mesti mereka minta dikawasan majoriti melayu? korang tengok la perangai keling-keling ni, aku nak tanya sekali lagi kenapa mesti diminta kawasan majoriti penduduk melayu untuk di buat kuil? tak de tempat lain ke? di shah alam berapa banyak kuil-kuil keling yang dibina secara haram yang langsung orang melayu tak ambil pot..tapi kenapa kawasan melayu juga yang diaorang nak?

Surat penolakan PKNS kepada Pasukan Penyelamat Malaysia

Setelah penduduk di seksyen 19 membuat bantahan, maka puak-puak keling ni meminta pula kawasan di seksyen 23 shah alam, tengok dia minta kawasan melayu juga, kenapa mesti kawasan melayu juga? untuk pengetahuan korang semua, sebelum dua ekor YB bodoh tu bagi tapak tu kat keling-keling ni untuk buat kuil tapak tu pernah di minta oleh pasukan penyelamat malaysia untuk dijadikan pusat latihan, tapi tak tau macam mana permohonan pasukan penyelamat itu ditolak kemudian di berikan kepada puak-puak keling ni untuk di buat kuil... soalannya sekarang ni sapa yang bodoh, penduduk seksyen 23 atau pihak yang menolak permohonan pasukan penyelamat itu? sapa yang menolak permohonan pasukan penyelamat itu? orang-orang yang menolak permohonan pasukan penyelamat itu ialah Xavier Jayakumar dan Rodziah Ismail mereka ni adalah Exco Kerajaan Negeri dan sorang lagi bahalul ialah Khalid Samad MP Shah Alam..

Kenapa pihak pengurusan kuil harus disalahkan? pada aku simple je.. kau dah tahu kawasan tu kawasan melayu dan orang melayu menolak pembinaan kuil tu tapi kau masih lagi berkeras nak juga kawasan tu pasal apa? kau tak de otak ke? elok-elok kerajaan dulu dah bagi tapak di seksyen 22 kau tolak kononnya tempat tu tak sesuai dan macam-macam la alasan bodoh yang pihak pengurusan kuil tu bagi. ok katakan la tapak di seksyen 23 tu korang (pengurusan kuil) tak mintak tapi kerajaan Pakatan Haram yang bagi, bila dah tengok keadaan dah makin panas macam sekarang ni apa salahnya pihak pengurusan kuil tu minta kerajaan pakatan haram pindahkan tempat mereka di tempat lain... itu kalau puak-puak keling ni ada otak la.. kenapa mereka pun berkeras nak juga tempat tu? apa yang puak-puak keling ni nak? aku pernah keluarkan minit mesyuarat diantara dua ekor adun bongok tu iaitu rodziah dan khalid samad dengan pengurusi kuil tu, mana boleh dalam kes macam ni punya penting macam ni hanya mereka tiga ekor je yang buat keputusan. Minit mesyuarat yang menunjukan hanya tiga orang sahaja yang buat keputusan mengenai kelulusan pembinaan kuil tu.

Jadi sekarang ni sapa yang patut di persalahkan? orang yang patut di salahkan dalam hal ini ialah Khalid Samad dan Rodziah Ismail... kenapa dua ekor ni patut di salahkan? pasal dua ekor ni bodoh sangat, buat keputusan suka hati mak bapak dia orang je, langsung tak mau berbincang dengan penduduk. nak selesaikan masaalah ni senang je TANGKAP KHALID SAMAD dan RODZIAH kerana kepala otak dua ekor ni la punca kepada semua kekalutan ini.

Friday, August 28, 2009

pgemis jalanan..

aku kdg2 bengang ar tgk pgemis2 jalanan ni..da la mls g cr keje , minta2 ihsan masyarakt keliling plak.. kdg2 aku rase nak maki2 je dorg ni.. de skali tu,aku saje la duk lpak xjauh dr sorg pgemis ni..aku duk je dr kul 11 - kul 2 gtu..perghh..aku tgk lumayan beb dorg ni..bygkn kalo sorg bg rm1,50 org bg da bp?? kalah gaji org keje 8jam tu..aku keje part time sparuh gile pun shari max leh dpt rm40 je..

Sunday, August 23, 2009

Doa Perlindung Keselamatan

doa-meraih-keselamatan

Bismilahir Rahmanir Rahiim

Ya Allah, aku memohon kepada-Mu ‘afiat di dunia dan akhirat. Ya Allah, aku memohon ampunan dan ‘afiat dalam agamaku, duniaku, keluargaku dan hartaku. Ya Allah, tutupilah auratku dan berilah keamanan dari rasa takutku. Ya Allah, jagalah aku dari depanku, belakangku, kananku, kiriku, atasku, dan aku berlindung dengan kebesaran-Mu dari terbenamnya aku dari arah bawahku.

(Dikeluarkan oleh Abu Dawud: 5074, Ibnu Majah: 3871, dan dishohihkan oleh al-Albani dalam Shohih ibnu Majah:3121)

doa NUR

Doa Kumail

Doa Kumail dikenal juga sebagai doa nabi Hidhir (as). Doa Kumail diajarkan oleh Imam Ali bin Abi Thalib (sa) kepada Kumail bin Ziyad salah seorang murid dan sahabat kepercayaannya. Doa Kumail sangat utama dibaca pada malam Jum’at, maknanya sangat menyentuh hati, telah banyak membuat kesadaran baru bagi spiritual pembacanya yang menjiwai maknanya. Terjemahannya sebagai berikut:

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang
Sampaikan shalawat kepada Rasulullah dan keluarganya

Ya Allah, aku bermohon kepada-Mu, dengan rahmat-Mu yang meliputi segala sesuatu
dengan kekuasaan-Mu yang dengannya Engkau taklukkan segala sesuatu
dan karenanya merunduk segala sesuatu dan karenanya merendahkan segala sesuatu
dengan kemuliaan-Mu yang mengalahkan segala sesuatu
dengan kekuatan-Mu yang tak tertahankan oleh segala sesuatu
dengan kebesaran-Mu yang memenuhi segala sesuatu
dengan kekuasaan-Mu yang mengatasi segala sesuatu
dengan wajah-Mu yang kekal setelah punah segala sesuatu
dengan asma-Mu yang memenuhi tonggak segala sesutu
dengan ilmu-Mu yang mencakup segala sesuatu

dengan cahaya wajah-Mu yang menyinari segala sesuatu

Wahai Nur, wahai Yang Mahasuci!

Wahai Yang Awal dari segala yang awal!
Wahai Yang Akhir segala yang akhir!

Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang menuruntuhkan penjagaan.
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang mendatangkan bencana.
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang merusak karunia
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang menahan doa
Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku yang merunkan bala’
Ya Allah, ampunilah segala dosa yang telah kulakukan
dan segala kesalahan yang telah kukerjakan
Ya Allah, aku datang menghampiri-Mu dengan zikir-Mu,
aku memohon pertolongan-Mu dengan diri-Mu,
aku bermohom pada-Mu dengan kemurahan-Mu,
dekatkan daku keharibaan-Mu,
sempatkan daku untuk bersyukur pada-Mu,
bimbinglah daku untuk selalu mengingat-Mu.
Ya Allah, aku bermohon pada-Mu dengan permohonan hamba yang rendah,
hina dan ketakutan,
maafkan daku, sayangi daku,
dan jadikan daku ridha dan senang pada pemberian-Mu.
dan dalam segala keadaan tunduk kepada-Mu

Ya Allah, aku bermohon pada-Mu
dengan permohonan orang yang berat keperluannya
yang ketika kesulitan menyampaikan hajatnya pada-Mu
yang besar kedambaannya untuk meraih
apa yang ada di sisi-Mu

Ya Allah, mahabesar kekuasaan-Mu,
mahatinggi kedudukan-Mu,
selalu tersembunyi rencana-Mu, selalu tampak kuasa-Mu
selalu tegak kekuatan-Mu, selalu berlaku kodrat-Mu
tak mungkin lari dari pemerintahan-Mu

Ya Allah, tidak kudapatkan pengampunan bagi dosaku,
tiada penutup bagi kejelekanku,
tiada yang dapat menggantikan
amalku yang jelek dengan kebaikan,
melainkan Engkau, Tiada Tuhan kecuali Engkau
Mahasuci Engkau dengan segala puji-Mu

Telah aku aniaya diriku
telah berani aku melanggar, karena kebodohan,
tetapi aku tenteram,karena bersandar pada sebutan-Mu dan karunia-Mu padaku
Ya Allah, Pelindungku,
betapa banyak kejelekan telah Kaututupi,
betapa banyak malapetaka telah Kauatasi,
betapa banyak rintangan telah Kausingkirkan,
betapa banyak bencana telah Kautolakkan,
betapa banyak pujian baik yang tak layak bagiku telah Kausebarkan.

Ya Allah, besar sudah bencanaku,
berlebihan sudah kejelekan keadaanku,
rendah benar amal-amalku, berat benar belenggu (kemalasanku).
Angan-angan panjang telah menahan manfaat dari diriku,
dunia dengan tipuannya telah memperdayaku,
dan diriku (telah terpedaya) karena ulahnya, dan karena kelalainku.

Wahai Junjunganku,
aku bermohon pada-Mu dengan segala kekuasaan-Mu,
jangan Kaututup doaku karena kejelekan amal dan perangaiku

Tuesday, August 18, 2009

aku rindu syg kamu =)


video

Siang dan malam ku kini menjadi satu
terasa sunyi ku bila tiada mu
apakah ini dinamakan cinta ohhhh
menjadi aku yang punya..ohhh

Apakah kau rasa seperti ku..rasa
hari hari ku tak menentu..
bagaikan lilitan terikat dijantung ku
terasa sungguh….ohh

Aku rindu,sayang kamu, padamu
aku cinta kepada mu
sayang kamu..ooohhh

Apakah kau rasa seperti ku..rasa
hari hari ku tak menentu..
bagaikan lilitan terikat dijantung ku
terasa sungguh….ohhhh

cerita kedai kopi..

video



Sunday, August 16, 2009

rahsia surah al-fatihah


salam kembali..

mgkin antara kira x byk tau pasal fatihah ni kan?

tujuan aku letak ni skadar nak mgingati sesama kita ttg pntg nye fatihah ni..

fatihah ni dpt mbantu kita dlm byk pkara terutama bila kita kembali bertemu ALLAH kelak..

dalam sehari , bp kalikah kita baca fatihah utk rasulullah,kdua ibu bapa ,guru2 & diri kita sendiri??
fatihah utk rasullah pastinya adalah utk menunjukkn bhw kita ini umatnye..ibu bpa pula? igtlah bila matinye sorg anak adam ,3 pkara yg dpt mbantu mringnkn siksa kubur kita iaitu 1-sedekah amal jariah 2-ilmu yg mberi munafaat & 3-doa anak2 yg soleh..

utk diri sdiri plak ,xkan kita nak tggu bile kite da mninggal nnti,org wat kduri tahlil bru la kita dpt fatihah(ni pn kalo anak2 igt kt kite)..tu pun agaknye setahun skali je la..so,dr skang,meh la kita bsama2 mgumpul amalan fatihah ni utk dibawa ke alam seterusnye..

oleh itu,mari lah kita sama2 mgamalkan setiap kali lpas solat

-mgucap

-selawat (3x/5x/7x)

-ya ALLAH ,smpaikan hadiah serta fadilat fatihah ku ini kpada nabi MUHAMAD S.A.W (al fatihah)

-ya ALLAH ,smpaikan hadiah serta fadilat fatihah ku ini kpada abi(bapaku) wa ummi(ibuku) (al fatihah)

-ya ALLAH ,smpaikan hadiah serta fadilat fatihah ku ini kpada semua guru2ku,para wali2 allah,para sahabat rasullullah serta org2 yg beramal soleh (al fatihah)

-ya ALLAH ,smpaikan hadiah serta fadilat fatihah ku ini kpada diriku yg zahir dan batin semoga engkau ampunkan dosa2ku,permurahkn rezeki ku serta engkau jauhkan segala kejahatn manusia,jin& syaitan dariku (al fatihah)

semoga kita sumer dlm pgawasan dan rahmatnye

Bismillah 5

Ketika sume skang ni sibuk ngn ktakutan H1N1,byk la pnawar dan petua aku dgr utk mcegah H1N1 ni..tp bg org2 islam kan kita da di ajar doa2 utk mgelak wabak ni..

bg aku,tiada yg dapat myembuhkan sesuatu pyakit jika tiada izin dari ALLAH jua..

mgkin wabak ni nak bg kita ni sedar dan mgingati pe yg kita lupa dari quran & hadis..


Doa ini jika yg da tau kebaikan nya alhamdullillah..tp yg blum tau elok la bljar&mula mgamalkan doa2(pmohonan)ni ..bacalah amalan ni 3x pg & 3x ptg..insyallah kita terlindung dr segala pyakit dan mudarat di bumi dan air.

ni juga bleh korg gunekn utk murah rezeki,lapang dada & terhindar dr sgala bahaya(dr pgalaman aku le..)

Dengan mgamalkan doa ini akan myebabkan sume racun mjadi tawar dan tidak mberi bekas kpd sang pgamalnye..gelas yg dipegang akan pecah atau meletup jika terdapat racun(santau)..

antara kelebihan bismillah 5 ini adalah ;-

1.penawar bisa diri
2.penawar bisa tulang
3.mgubat pyakit yg xtau mana dtgnye

petua pyembuhan& mhindarkan H1N1

Salam kawan2..di sini aku forwarkn petua myembuh & mhindari virus H1N1..aku dpt dari satu forum yg aku join..

Penyediaan seperti dibawah:

  • air kelapa
  • kurma
  • mangkuk

Cara-Cara:

  1. masukkan kurma ke dalam mangkuk
  2. tuang air kelapa
  3. biar sejam dua
  4. minum air kelapa bersama makan kurma

aku juga ingin berkongsi maklumat / tip yg di perolehi daripada Ustaz Fauzi Mustafa di dalam radio RMKL bagi mengindarkan diri kita terutamanya anak-anak daripada terkena penyakit H1N1. Usahakan salah satu daripadanya...

  • Baca Bismillah dan tiup pd air dan masakan yg disediakan
  • Makan madu lebah asli
  • Makan buah tamar
  • Makan kismis
  • Makan buah delima
  • Minum air kurma
  • Makan Habbatus sauda
  • Makan buah Tin

KETAWA ??


Teknik mengeluarkan penawar bagi mengelakkan dan mengubati pelbagai penyakit.
Ketawa adalah penawar dan boleh menyembuhkan penyakit. kali ini aku nak kongsi satu teknik di mana bagaimana kita boleh mengaktifkan system penawar yang telah sedia ada di dalam tubuh badan.

Pasti korang semua pernah mengalami apabila korang rasa suka & rasa seronok , tubuh badan korang rasa lebih segar dan sihat. Berbanding pula bila korang rasa susah hati, korang akan rasa macam sakit dan tidak selesa. menurut pe yg aku baca,sebenarnya biokimia di dalam badan kita bertindak balas terhadap tenaga dari getaran emosi. Penawar akan dikeluarkan apabila rasa suka dan racun (toksin) dihasilkan apabila kita berasa duka.

Teknik yang esklusif ini aku khaskan untuk kawan2 aku dan ianya terbukti berkesan menghasilkan penawar di dalam badan dan mengeluarkan racun.

Korang dah bersedia? caranya adalah di dalam keadaan berdiri , sedut nafas sedalam mungkin dalam kiraan 7 hingga terasa masuk dari HIDUNG , paru-paru dan perut. Sambil menarik nafas jengkitkan kaki(angkat tumit ) dan kedua tangan di depa , tahan sehingga kiraan 11.

Selepas itu keluarkan nafas dari perut melalui paru paru dan keluar melalui MULUT sambil meletakkan tumit perlahan-lahan. Keluarkan nafas dalam kiraan 7 dengan bunyi suara Ha..Ha...ha.. seperti orang ketawa ( kalau boleh ketawa lagi bagus) sambil mengepam keluar nafas yang kotor bermula dari perut. Aktiviti ini seronok dilakukan lebih dari seorang. Lakukan sekurang-kurangnya 5 minit setiap hari pada waktu pagi atau petang.

RASAKANLAH PENGALAMAN YANG MENAKJUBKAN. KESANNYA BOLEH DIRASAKAN SELEPAS AKTIVITI TERSEBUT. ( AMARAN: BAGI PESAKIT JANTUNG ELAKKAN DARI MELAKUKAN AKTIVITI INI! jika hendak lakukan hanya senyum sahaja)

Friday, August 14, 2009

manusia ni hebat kan?

video
video neh aku dpt kat dlm metacafe....aku pun x pasti sejauh mana kebenaran brader neh buat bunyi gitar pakai mulut dia...siap goreng lagi tu....tabik spring l la aku kat brader ni....masa mula2 aku tengok hampir ternganga mulut aku....tp 5 saat selepas tu tutup balik....ehehe....sbb aku terpikir betul ke neh....tp lantak la kat dia betul ke tipu ke aku pedulik ape....x kaco idup aku pun....aku cume nk kongsi2 ape yg aku dpt je...maklum la....bende free...bukannye kena bayao pun kalau angkat tgn....hehe....

ok dh.. aku malas nk taip panjang2....wat lenguh tgn je....moral yg cube aku sampaikan dlm cite neh ialah kalau kita berusaha kita akan capai ape yg kita nk tp tu sume dh ade atas rail.....so usaha la kot mana pun...ehehe....sekian dari aku ......salamun alaika.

Sunday, August 2, 2009

ULU YAM Trip

NI lah sedikit gambar ketika bercamping di air terjun ulu yam bru2 ni..
















Chilling Waterfall






emm..ni lah peta laluan utk sampai ke air terjun chilling..pjalanan dr ibu kota mgambil mase skitar 45 minit utk sampai ke kwsan ni..air terjun chilling ni terletak dlm kawasan Kuala Kubu Bharu..
Air Terjun Chilling ni merupakan salah satu tmpt yg cantik dan seronok utk dikunjungi..

Sebelum memulakn perjalan ,kami mdaftarkn diri di pondok renjer hutan dan dikenakn byrn 50sen seorang..

Untuk sampai di kaki air terjun,kami terpaksa berjalan lebih kurang 30minit dan merentasi beberapa aliran sungai..pelbagai keindahan dan hidupan hutan dpt disaksikn di laluan ini..




Inilah rupa dan keadaan Air Terjun Chilling..sgala pnat ketika kami berjalan tadi ilang dgn serta merta bila tiba di air terjun ni..disekitar air terjun ni,kami teruja melihat puluhan ikan kelah bermain di dlm air..tp awas,ikan2 ni x boleh ditangkp kerana ini merupakan santuari ikan kelah..jika dtangkap boleh dikenakn denda sehinnga rm10,000 sekor..






aku dan rakan2 yg sampai ke air terjun chilling ni..puas2..pasti kami akan kmbali ke sini lg kelak..
=)



kisah ari jumaat..

Benda yg aku kurang minat setiap kali keje ari jumaat adalah apabila nak kene blik umah tgahari utk g solat jumaat..selalunye kelam kabut time tghari tu..biase la..jem..ramai org mlintas..mcm2 lg..tp benda plg aku pelik bila jumaat ni adalah,mkin dkat waktu zohor,makin ramai plak manusia berduyun2 nak beli tiket wayang..da la tu,leh kate kbayakan yg beli tu plak lelaki yg mgaku beragama islam..kdg2 aku tertanya2 gak,pe dorg islam keturunan ke pe?da la tu,yg masuk tu plak kbayakn nye pakai bju melayu..xsgan ke dorg2 ni ngn org2 agama lain??aduhai org2 skrang ni..patut le byk bencana kat m'sia ni.. yg couple tu bg aku xheran la..mmg ni la mase utk dorg wat wayang kat dlm panggung tue..

Wednesday, July 29, 2009

aku&motor


haa,yg kuning ni la moto aku..yamaha LC135..ku beli ni mase aku blaja kat KPTM kuala lumpur lg..mule2 beli dulu kaler perak,skang je tgn gatal nak ubah2 kaler plak.he2..pe2 pun aku puas hati ngn moto ni coz aku beli sendiri..abes duit simpann aku korek dr sume bank yg aku de..dulu mase aku beli harge bru rm6800..skang dgr2 da 7000++..lg aku berbangga adalah,akulah org ptama beli moto ni kat kg aku..cehh,leh kerek jap time tue,la ni plak,aku jd moto plg tua dlm kg aku.hahaha..










ni la antara kwn2 aku minum mlepak dkala mlm hari,ptg n ari2 mggu.. dorg ni dr LCBC (LC135 bangi crew)..yg bgus ttg mereka ni ,dorg ni sumer adalah dr kalangn plajar universiti serta pgawai2 kerajaan..mgkin lelaki dan motosikal mmg xdpt dpisahkan..hu3..LCBC ni mpunyai ahli lebih dr 70 org ahli..skali g minum leh wat pniaga kdai jd kaya satu mlm.he2..








ni la keadaan nye bile kami dtg ke kduri walimatus urus umah kwn2 yg bkahwin..leh wat kecoh tue..


semoga kite sume akan terus bersatu&berbudi pada nusa dan bangsa =)



Selalunya di hari minggu, kolam pancing yang menjadi pilihan aku tentunya di sekitar Serdang, Bangi dan Semenyih. Bukan selalu mancing kolam pun. Sebulan dalam 2 kali aje. Bahagi masa selebihnya dengan keluarga.

Sabtu lepas, awe rakan sepancingan mengajak aku melayan amukan Rohu di port baru di Serdang. Kolam tu berdekatan ngan Kedai Pancing aBoY. Melalui sembang-sembang kedai kopi 24jam sebelumnya, awe telah mendapat 7 ekor rohu di port tersebut.

Dalam jam 8 pagi, aku terus bergerak ke port baru tuh selepas membelasah nasi lemak antarabangsa hasil tangan wak sairin.. Sampai sana,awe telah menapak lebih awal bersama membernya zul.

Tapi pada hari tu, tak nampak langsung kelibat Rohu. Naik Tongsan je satu kolam. Aku rasa la Rohu tu dah kena balun kaw-kaw minggu lepas. Tauke kolam tak lepas ikan baru keh. Letih ar Tauke mancing gini..slamat le dpt 2,3 ikan..bolehle..

Petangnye pulak, aku, mak dan abah pegi la berjalan-jalan ke Tasik Putrajaya. Kebetulan ada plak artis baru buat shooting video klip kat Monumen Roket berdekatan Jambatan Tulang. Pemandangan kat situ best jugak macam kat Esplanade rasanye.

solat punya pasal daa..

Alahai menantuku.............

pak kasim seorang yg tamak harta.. dia menawarkan anak dara suntinya yg cun melecun kepada golongan yg kaya raya sahaja.. suatu hari datang la seman, seorang usahawan muda ingin melamar anak pak kasim. beliau cukup sifat tanpa cacat cela tetapi beliau malas solat. setelah 3 hari berkahwin.. seman masih duk kat umah mentuanya. setelah azan maghrib berkumandang..pak kasim mengajak seman utk solat maghrib berjamaah. seman gelabah.. sebelum ini dia tak pernah solat. lalu seman masuk ke bilik untuk menemui isterinya. "yang.. camner ni.. abg tak penah solat ni" "takpe bang.. abg ikut je ape yg ayah buat" isterinya berbisik perlahan.. seman pun keluar untuk solat bersama pak kasim. setelah pak kasim takbir.. seman ikut takbir...lalu pak kasim membaca surah alfatihah.. "bismillahirrahmanirrahim..." seman pun turut membaca bismillah dengan lantang... "bismillahirrahmanirrahim..." aisyh! pelik menantu aku ni. mazhab mana yg dia ikut? setahu aku imam je yg baca kuat.. getus hati pak kasim.. pak kasim buat selamba. dia terus membaca surah al-fatihah. seman pun turut membaca surah al-fatihah dgn kuat seolah-olah seorang budak yg baru nak belajar mengaji. pak kasim pelik.. lalu dia terus berpaling ke belakang utk melihat seman. seman turut berpaling ke belakang kerana mengikut gerak langkah pak kasim. "ish! gila ke meanantu aku ni??" pak kasim berjalan ke depan utk menjauhkan diri dari seman. seman turut berjalan ke depan mengikut langkah pak kasim. pak kasim terus melarikan diri melalui pintu depan dan terus menuju ke sawah di tepi rumahnya. seman terus berlari mengejar pak kasim sampai ke tepi sawah. tiba-tiba pak kasim tergelincir lalu jatuh ke dalam sawah padi. seman pun turut menjatuhkan badannya ke dalam sawah seolah-olah tergelincir. pak kasim pun terus bertanya kepada seman. "seman. apesal yg ko ikut aku sampai ke sawah ni?" "ayah.. susah ye nak solat maghrib ni. baru saya tau. sampai kena berlari.."

HAJAT SI ISTERI

Wati pergi ke sungai untuk membasuh
pakaian. Sebaik tiba, terlihat olehnya
seekor ikan yang menggelepar di atas
batu. Wati menghampirinya.

Tiba-tiba ikan itu bersuara, "Kalau puan
menolong aku, puan akan mendapat apa
yang dihajati. Tetapi hanya tiga
permintaan sahaja yang dapat
dimakbulkan . Tiap kali permintaan
dikabulkan, suami puan akan mendapat
10 kali ganda.

Wati: Baiklah, saya mahu kelihatan
cantik.

Ikan: Tetapi suami puan menjadi lelaki
paling tampan di dunia ini.

Wati: Tiada masalah. Lalu Wati menjadi
wanita yang paling cantik di kampung
itu.
& Permintaan kedua ialah Wati ingin
menjadi kaya.

Ikan: Ingat! suami puan 10 kali lebih
kaya.

Wa ti: Tidak mengapa. Wang miliknya
akan menjadi milik aku juga. Maka
jadilah Wati wanita kaya dengan gelang
memenuhi tangan.

"Permintaan ketiga?" Tanya ikan.

"Aku nak serangan jantung yang
ringan," jawab Wati.

29hb julai 2009

ari ni 29hb genap 3 mggu aku bekerja part time di GSC alamanda..alhamdulillah aku masih dpt btahan dgn tekanan2 dan penat lelah dlm bekerja..sejak aku mule bekerja part time ni,ramai la insan2 bermulut busuk mgata aku..hina sgt ke aku mencari rezeki? pe salah aku kalo aku nak bekerja? ..tp plg aku sedih bile ini mlibatkan parent aku..parent aku bukan xleh bg aku mkn la lahanat2,tp aku xnak myusahkan dorg je..lgpun ni kn da nak raye,xkan aku yg da berumur 22thun ni nak mharap duit mak bapa kau lgi belikan kelengkapan raya aku? tlglah otak2 tu jgn jd JUMUD..drp aku dok melepak kat padang berhuha huha baik aku mgisi masa lapang aku dgn bekerja,dpt gak aku duit poket nak g kelas n belanja sharian..

aku& hidupku..

kdgkala aku merasa kesunyian..aku sentiasa mencari alternatif untuk mhiburkan atiku dgn pergi memancing ikan,bercamping dan pergi melihat keindahan alam..antara tmpat plg aku suke g memancing adalh lombong2 tinggal ataupun kolam bayar..pantang sahaja dgr de tmpt mancing bru buka,aku lah jd org2 terawal mersmikan kolam2 ni.he2..bgku hobi aku ni x nyusahkan org lain cume duit aku je selalu abes.hak3..dlm idup plak aku lebih gemar bersendirian kerana aku cuba sedaya upaya tidak mahu myusahkan org2 di sekelilingku dgn kata2&perbuatanku yg kdgkala pedas&kasar..aku amat berharap dapat berjumpa sesorg yg dapt mmahami khidupan aku ni dan tidak menekan aku dgn masalah2nye..aku ni jenis orang yg mudah mempercayai org lain even dorg ni menipu aku..kebyakn kwn2 yg aku knal mempunyai agenda disebalik berbaik dgnku..aku ni xserik ditipu kawan2,mgkin kerana sikap aku yg xpnah nak mbalas mbuatkan mereka2 ni xserik2...smoga aku akan berjumpa rakan,kawan dan sahabat yg sejati dan memahami aku...

Tuesday, July 28, 2009

H1N1


Walaupun wabak selsema babi sedang merebak, kaum bapa masih juga membawa isteri dan anak anak keluar besiar-siar di khalayak ramai. Kajian menunjukkan ramai kaum bapa tidak takut dan ambil peduli kepada H1N1 ini sebaliknya mereka lebih takut kepada B1N1.

TeKa-TeKi MoNYeT....

Kura-kura : Buah apa yang sering menimbulkan pertanyaan??

Monyet : Ada berapa talian hayat?

Kura-kura : Aku bagi kau teka sampai 3 kali.

Monyet : Durian..

Kura-kura : Salah..

Monyet : Rambutan

Kura-kura : Salah jugak

Monyet : Buah tangan

Kura-kura : Pun salah

Monyet : Kalau semua salah... . apa jawapannya?

Kura-kura : Buah epal

Monyet : Kenapa buah epal??

Kura-kura : Tu.. kau dah buat pertanyaan... .. Ini bermakna buah epallah jawapannya. Ini bermakna aku menang!!!

Rumah ku terbakar

Seorang lelaki yg sedang dalam ketakutan menelefon bomba dan berkata tolong...tolong....rumah saya terbakar..

Staff di pejabat bomba menjawab awak tinggal di mana?

Lelaki itu menjawab saya terlalu takut...saya tak bole nak bagitau alamat nya..

Bomba bertanya bagaimana kami mau kesana?

Lelaki itu menjawab dengan marah Bagaimana?..bodo la ko ni...naik la lori bomba korang tu

traffic light punya kisah..

Pada suatu hari, adalah dua orang rakan karib menaiki keta. Keta itu dipandu dgn lajunya...
Ssetibanya di satu Traffic Light, kelihatan lampu traffic light berwarna Merah.
Si pemandu nie tadi dengan selambanya memecut tanpa menghiraukan lampu merah tadi.
Kawan kat sebelah dia cemas gila lalu bertanya."Hei mat kau tak nampak ke lampu Merah tadi?!!"
Mamat menjawab "Jangan takut abang aku selalu buat".

Selang beberapa kilometer keta ini tiba di satu traffic light, lagi lampu traffic light itu Merah.
Tanpa segan silu mamat memecut laju. Kali nie member Mamat tadi lagi bertambah cemas gila-gila-gila babi lalu memarahi si Mamat tadi. "Lagi sekali kau buat macam tu aku nak turun tak kira!!!!" mamat dgn selambanya menjawab "Jgn. takut abang aku selalu buat"
Selang beberapa kilometer, keta nie sekali lagi tiba di satu traffic light. Secara mengejut mamat memberhentikan ketanya dgn diikuti kokokkan tayar "SKREET......".
Member mamat nie terus berkata, "Hei! mamat, kau dah gila ke? kan lampu traffic light tu Hijau" nak tau apa yang si mamat nie jawab............ "aku takut abang aku akan lalu jalan yang satu lagi..."